A stratégia (hiánya) – 3 dimenzió az ellenzék vereségéhez
Nagy Zsolt
Minden felszíni hiba és siker
ellenére a kampányt igazán a stratégia határozza meg: ezen a szinten dől el,
hogy milyen irányt szeretne venni a párt, kiket akar megszólítani, milyen
programot raknak össze, milyen módszerrel kampányolnak, egyáltalán kik
kampányolhatnak. A stratégiai döntések a legfelsőbb szinten dőlnek el, így
kevesebb kritikát hallani a politikai elittől erre vonatkozóan, de nem példa
nélküli ez sem. A cikksorozat második részében ezeket – az úgynevezett
paradigmatikus reformokat – fogom szemügyre venni.
A Fidesz földindulás-szerű
győzelmet aratott 2022 április 3-án. Az ellenzék még kétharmadot is vizionált
magának, azonban végül kevesebb, mint 60 mandátuma lett, míg a Fidesz-KDNP
nyerte el a szupertöbbséget, és még a Mi Hazánk is bejutott a Parlamentbe.
Ahogy annak lennie kell, megkezdődött a vereség okainak keresése – és az
alternatívák feltérképezése – az ellenzéki oldalon. A következő cikk-sorozatban
nem az általam vélt hibákat szeretném bemutatni, mint egy megmondóember, csupán
azt a három dimenzióját a politikai gondolkodásnak, amelyek mentén elindulhat –
és el is indultak egyesek – az új politikai irányvonal kialakítása. A cikkben
leegyszerűsítve fogom mutatni a példákat, mivel célom a jelenségek bemutatása,
nem az egyes politikusok értelmezésének elemzése. Az első részben a felszíni gondokról
volt szó, amit itt
olvashattok el. A második rész a politika mélyét jelentő stratégiát járja
körbe, azaz a központi kérdéseket, amik meghatározzák a kampány szereplőit,
programját és módját.
A stratégia megalkotása a
politikai gondolkodás egyik alapvető célja, és a politikai cselekvés
elengedhetetlen feltétele. Nincs olyan politikai cselekvő, aki stratégia nélkül
cselekedne – egyes esetekben elfogadhatjuk, hogy a stratégia nélküli
improvizáció is egyfajta stratégia –, hisz minden esetben valamilyen céllal
szerepel a közéletben, és ehhez keres magának egy megvalósíthatósági utat,
eszközöket.
A stratégia szintjén dőlnek el
olyan fontos kérdések, mint hogy kik indulnak, milyen keretben tudnak
együttműködni másokkal, milyen szavazókat képzelnek el maguknak és miként akarják
megszólítani őket, milyen programot írnak össze nekik – vagy éppen nem írnak –,
és ezekből miket fogunk előtérbe helyezni. A lista a végtelenségig folytatható,
főleg, ha hat pártról plusz egy meghatározó külső szereplőről van szó. Egy
ilyen együttműködésnél nem valósítható meg a kérdések kidelegálása alacsonyabb
– párthivatalnokok, kampánystáb stb. - szintre, csak a saját szuverenitásuk
feladásával – de ez már egy másik szintje a politikának, amiben a harmadik
cikkben fogok értekezni.
A hatpárti ellenzéki
együttműködés miatt érdemes elkülöníteni a stratégia két szintjét: egyik a
közös munka kialakításának ténye - minden együttműködő párttal együtt -, míg a
másik szint a közös egység után kialakított stratégiai kérdésekre adott válasz.
Mindkettő elemien befolyásolja a választás kimenetelét, ezért nem mindegy, hogy
milyen válaszokat adunk rá, és minden kérdés visszavezethető együttműködési és
„normális” – azaz nem az extrém koalícióból következő – problémákra is.
Az stratégiai újítások ismérve,
hogy alapvetően nem szeretné megváltoztatni az egész politikai gondolkodási
struktúráját – azaz paradigmáját – csupán egyik-másik fontos kérdésre adott
válaszát. Egy paradigmatikus reformban nem szakadnak el a politikusok az
alapvető értékeiktől, és nem szeretnék a társadalmi-politikai rendszert
hirtelen és radikális módszerekkel megváltoztatni. Ehelyett a saját gondolati
struktúrájukon belül egy erős váltásra tesznek kísérletet, ami láthatóan
befolyásolja mind a napi, mind a hosszútávú működésüket. Olyan politikai
reformot hajtanak végre, amely meghagyja az alap célkitűzéseket, azonban
elemien gondolja újra, a „hogyan jutunk el oda” kérdést.
Előre választva a kudarc?
Az egyik első kérdése a
stratégia-alkotásnak a szereplők kinevezése. Minden politikai jelöltet
körülményes rendszerrel, a szavazók által elfogadott módon kell kinevezni. Ez a
feladat általában a pártelit része, azonban egyre több országban elfogadott
módszer az előválasztás intézménye, amely az Amerikai Egyesült Államokból
indult ki, de ma már a német zöldek, a francia jobboldal, és az olasz baloldal
is használta az elmúlt évtizedekben. Így – a Republikon Intézet hathatós
lobbijának és két sikeres önkormányzati előválasztásnak köszönhetően – a magyar
ellenzék is átvette a rendszert, saját magára alakítva azt.
A politikusok jelenleg sem az
előválasztás intézményét kárhoztatják, hanem annak eredményét – ez lenne a
Márki-Zay Péter elleni okfejtés, amit az előző
cikkemben már kifejtettem –, illetve az intézmény egy elemét, ami a jelöltek
kérdése körül manifesztálódik. Jakab Péter és Ungár Péter is felvetette, hogy
nem (csak) Márki-Zay a probléma, hanem az eljárásból következő anomália, bár
különböző úton jutottak el erre a következtetésre.
A Jobbik elnöke azt emelte
ki,
hogy egy civil jelölt nyerhette meg az előválasztást: bár a társadalmi
támogatottságát nem vitatta el, azonban egy pártpolitikán kívül érkező ember
nem tudott az országos politika logikájának megfelelni Jakab szerint. A
felvetés értelmében a probléma onnan adódik, hogy egy külső – civil – szereplő nem
tudja a pártpolitikán alapuló politizálást megérteni és űzni, hisz más
alapfelvetés szerint gondolkodik. Bár a civil jelző mindenképp politikai
megnevezés – hisz egy megválasztott polgármesterről van szó, aki közpolitikai
hatalomért indul és indult – azonban az igaz, hogy Márki-Zay Péter nem
pártpolitikus: pártokon kívül érkezve jutott el a miniszterelnök-jelöltségik,
annak minden előnyével és hátrányával.
Az érvelés itt harap a saját
farkába, ugyanis ugyanaz volt a „civil” jelölt előnye, mint hátránya, vagyis,
hogy kívülről érkezett, nem kötötték őt a pártok, ezáltal szabadabban tudott
beszélni, új lehetőségeket – és Jakab szerint konfliktusokat – teremtve az
ellenzéki összefogásnak.
A politika legalább annyira az
alkudozás, mint a vezetés vagy a képviselet művészete, így egy pártpolitikusnak
mindig figyelnie kell a saját pártjának érdekeire is, illetve tudja, hogy más
pártokban mik játszódnak le. Ellenben a külső szereplőnek nem kell ilyenekre
figyelnie, csak a kijelölt célokkal kell törődnie, így a
kompromisszum-képessége is kisebb lehet.
A Jobbik elnökének tehát az
előválasztás intézménye megfelelő, azonban azon változtatni kell, hogy ne indulhassanak
pártokon kívüli jelöltek. Ezzel megoldható, hogy a pártlogika mindig előtérben
maradjon.
Az LMP titkára az
értékek alapján jutott el az előválasztás reformjának gondolatához. Ungár azt
hangsúlyozta több helyen is, hogy Máki-Zay Péterrel a legnagyobb baj a
jobboldali beállítottsága volt, amely nem összeegyeztethető a jobbára baloldali
szavazókra épülő szövetséggel, amelyben hangsúlyosabban szerepelnek baloldali
pártok. Úgy gondolja, hogy olyan jelölttel nem lehetett nyerni, aki többet
kampányol a „kereszténységével”, mint a „szociális biztonság” vagy az
„otthonápolás” kérdésével.
Ungár érvelése egy nagyobb
horderejű reformot fogalmaz meg, mint Jakabé: míg a Jobbik elnökének
problémáját egyszerűen meg lehet oldani azzal, hogy az előválasztáson csak az
indulhat, aki valamelyik párt tagja, addig az LMP politikusának problémáját úgy
lehetne megoldani – és ezzel a cselekvési lehetőséget visszaszerezni -, ha előre
elfogadnának egy értékkeretet az induló jelöltek, amiből nem léphetnek ki
semmilyen formában. Ez magában nem lenne nehéz, azonban felveti a következő
gondot, ami a közös program stratégiai megalkotottságát foglalja magában.
Volt közös program, de minek
A program megléte elementáris
kérdés egy kampány során. Itt nem kell feltétlen leírt dokumentumra gondolni,
sokkal fontosabb, hogy az embereknek legyen egy érzetük, hogy mit csinálna az
adott párt, ha megválasztanák őket. A Fidesz korábbi kampányai során, és most
is pont ezt alkalmazta: nem hirdetett programot, csupán az eddigi
teljesítményével, illetve kommunikációs sémákkal adta át a választóinak a fő
üzeneteit. Ezek az üzenetek, ha tényleges programmá nem is tudtak összeállni, a
szavazóknak a fejében létrejöhetett egy kép, hogy mi fog történni a választások
után, ha a Fidesz-KDNP kerül többségbe.
Ezzel szemben az Egységben
Magyarországért egy kidolgozott, több, mint 70 oldalas programot
rakott le az asztalra, több szakterület szerint kidolgozva. Felvetődik a
kérdés, hogy akkor mi lehetett a baj ezzel, milyen hibákat találhat benne a
politikus a vereségük után.
Az egyik problémát már
felvázoltam Ungár Péter kritikája alapján: az látszik, hogy bár a program
megvolt, egész egyszerűen egy jobboldali miniszterelnök-jelölttel nem lehetett
megvalósítani. Olyan probléma állt fenn, hogy egy baloldali tömböt egy
jobboldali ember akart vezetni, ezzel pedig a két ideológia közötti különbségek
létrejötte és feloldhatatlansága volt a baj, így a korházprivatizáció kérdése.
Itt félig vethető fel csak MZP hibája, sokkal inkább volt gond, hogy a program
maga ebben a kettősségben őrlődött. Ezt pedig a választóknak is nehéz volt
eladni Ungár szerint.
Ennek a konkrétabb
megfogalmazásával állt elő Donáth Anna. A Momentum elnöke a Magyar
Hangban közölt publicisztikájában arra hívja fel a figyelmet, hogy
jobboldali politikával nem lehet nyerni a Fidesz ellen. A 4. pontban ír arról,
hogy a program stratégiai hibába esett akkor, amikor – a jobboldali kormányfő-jelölt
javaslatára – központi gondolat lett a Fidesz több programpontjának átvétele.
Donáth szerint ehelyett a szolidáris, baloldalibb programokat kellett volna
előtérbe helyezni. Az eredményekben látszik az érvelés mögötti logika: a Fidesz
tábora épp, hogy nőtt 2018-hoz képest, míg egyes – kifejezetten baloldali –
szavazókörökben sokkal rosszabbul szerepelt az ellenzéki összefogás.
Másik dimenziót világít meg Kunhalmi Ágnes. Az
MSZP társelnöke szerint a hiba a háború kitöréséhez kapcsolódik, azonban nem
maga az esemény volt a vereség oka, hanem az arra adott elégtelen válasz.
Vagyis alapvetően értelmezték félre a helyzetet: a korrupció, illetve a keletre
tolódás szempontjából akarták ezt a kérdést is értelmezni, nem pedig a lét-, és
szociális biztonságból. Ezzel pedig nem csak egy eseti rossz választ adtak,
hanem félreértelmezték a választók érzületét és preferenciáját. Nem a háború
kiszámíthatatlansága volt tehát a probléma, mint a felszíni elemzések során,
hanem a rossz gondolkodásmódból következő válasz.
Ennél is tovább megy Fekete-Győr András, a
hamarosan megalakuló Momentum frakció vezetője. A párt ex-elnöke szerint a
Fidesszel ellentétben, nem tudtak megfelelő jövőképet, alternatívát nyújtani a
választóknak. A fő probléma tehát a program magvában keresendő, hogy mi az,
amit ténylegesen kínálnak a társadalomnak. Fekete-Győr szerint ez kevés volt, a
változás maga nem tudott megfelelő válasz lenni az emberek számára.
A program hibáira adható
stratégiai válasz a politikai szereplők belső gondolkodása lehet, amely során
újra felmérik a saját mondanivalójuk relevanciáját, hozzáidomítják a
választóikat, de a választókkal való aktív kommunikáció is jó megoldás lehet,
ahol elmagyarázzák nekik, hogy miért is jó az, amit kínálnak a pártok a
választóknak. Ennél tovább is mehetnek a politikusok – azaz elgondolkodhatnak,
hogy a saját ideológiájuk hibás és a társadalomhoz kell igazítani azt –, így
viszont szétfeszítik a saját rendszerüket, ami viszont már a következő cikk témája
lesz.
Összébbfogás
2018 után a legnagyobb
rendszerszintű változtatás a hatpárti összefogás megszületése volt. Az addig –
hellyel-közzel – szuverén pártok hivatalosan is közösen kezdtek kampányolni,
politizálni és együtt indultak az önkormányzati választásokon is. Az akkori
sikerek azonban nem tértek vissza 2022-ben, így jogosan merülnek fel kérdések
az összefogás körül is. Amennyiben nem egyes személyek voltak magukban a
ludasok – ahogy az az előző cikkben említettem –, de nem is kérdőjelezzük meg
az összefogás létjogosultságát, akkor stratégiai vonalon lehet reform-ötleteket
megvalósítani.
Egy ilyen javaslatot vetett
fel Karácsony
Gergely. A Párbeszéd társelnöke úgy gondolja, hogy nem volt az
egység – leginkább az aktivisták és személyek szintjén – elég kiforrott.
Nagyobb összehangoltság kell az emberek és szervezetek között. Hat pártnál –
kiegészülve egy független kormányfőjelölttel, akinek saját stábja van – az
egész kampány szétcsúszhat, félremehet, ha nem megfelelő az összehangoltság, de
akár az egymásért való dolgozás sem biztos, hogy megfelelően tud megvalósulni.
Az összefogás erősítése a
pártok között logikus stratégia-alkotás lehet, amely nem csak a pénzt, de a
többi erőforrást és a közös gondolkodást is egy jobban szerveződő rendszerbe
helyezi. Azonban itt már a pártok – szigorúan részleges – önfeladásáról is
beszélni kell, elfogadva azt, hogy egy újabb szeletet vesztenek a saját
jogkörükből. Így elvi szinten lehet, hogy jól hangzik az erőforrások
összehangolása, de ez a gyakorlatban azt jelentené, hogy adott esetben a párt
nem maga dönt az állami támogatás felhasználásról, és olyan helyre kell végül
fordítania ezt, ami számára nem prioritás.
Az összefogáshoz lehet venni
az egyéni stílusok kérdését, amit Donáth Anna vetett fel a már említett publicisztikájában.
A Momentum elnöke szerint ugyanis más, alapvetően moderáltabb megszólalásokra
van szükség, amely nem idegeníti el a választók többségét. A radikális akciók
Donáth szerint a kormányzóképesség képét rombolják le a többségben, még ha egy
szűk kisebbségnek ez tetszik is. Ennek értelmében az összefogásnak a veresége
abban politizálás-módban keresendő, amellyel azt hitték, hogy sok ember
figyelmét fel tudják hívni, de nem számoltak azzal, hogy sokukat eltántoríthat
ez a fajta aktivizmus a szavazás során.
Mindig fontos kérdés, hogy egy
adott stratégia pontosan mire jó, de ez csak társadalom-specifikusan nézhető
meg: Trump Amerikában, vagy Babis Csehországban tudott nyerni radikális
retorikával, azonban Magyarországon ez a fajta megmozdulás nem sikeres Donáth
szerint, ami adódhat abból, hogy az emberek alapvetően mást értenek a politika,
illetve az állam fogalmán. Fontos tehát felmérni, hogy milyen politikai
cselekvés milyen reakciót vált ki az emberekből, aminek a tényleges mérője a szavazás
tud lenni csak: nagyon sokan mondhatják, hogy mennyire pozitív egy megmozdulás,
de az nem jelenti azt, hogy rá is szavazna az adott politikusra.
Árván maradt Fidesz-árvázók
A stratégia megalkotásának
központjában a győzelem megteremtésének receptje van. A politikusok azt akarják
kitalálni, hogy a társadalom mely csoportjait lehet úgy megszólítani, hogy azok
többséget alkossanak, ne kelljen teljesen mást mondaniuk az egyes
alcsoportoknak, és még maguknak is megfelelniük. És mindezt úgy, hogy más
pártok is szeretnének szavazatokat szerezni ugyanabból a társadalomból.
Az egyik sarkalatos pont, amit
kritika ért több politikustól is a Fidesz-árvák kérdése volt. Leginkább
Márki-Zay Péter előválasztási győzelmével kapcsolják össze azt, hogy az
ellenzék központi kampánya egyre inkább a kiábrándult, jobboldali szavazókra
kezdett koncentrálni. Ennek része volt több programpont átalakításán is, így a
progresszív adózás kivétele, a rezsicsökkentés megtartása, stb. Azt láthatjuk,
hogy a stratégia nem volt sikeres, hisz a Fidesz-KDNP listája több szavazatot
kapott, mint 2018-ban – bár nem feltétlenül ugyanazok szavaztak rá most, mint
anno – ellenben az egyesült ellenzék vesztett 1 millió szavazót ahhoz képest,
amennyit a pártok külön-külön kaptak ’18-ban.
A kiábrándult fideszesek
megnyerése mára abszurd ötletnek tűnik – sőt, már a kampány közben kritizálták
ezt a stratégiát – azonban érdemes megjegyezni, hogy megvan a maga logikája.
Egy olyan politikai rendszerben, ahol két erő között dől el választás, azt
feltételezi a politikus, hogy a saját oldala mindenképp elmegy szavazni rá,
mert más megoldás „úgysincs”. Éppen ezért érdemes a középen állókat, illetve
picit a második oldal mérsékeltebb szárnyát megnyernie magának, ha győzni akar.
Ez azonban azt feltételezi, hogy erős a pártkötődése a szavazóknak, az emberek
mindenképp elmennek szavazni, és még ekkor is sok erőt kell abba ölni, hogy
mozgósítsa a párt a tábort. Illetve az elmúlt években láthattunk olyan
eseteket, ahol a radiális hangok is tudtak sikeresek lenni kétpárti versenyben,
elég csak Trump 2016-os kampányára és győzelmére gondolni.
A szavazók felmérése is
legalább ennyire fontos lépés, amely során elosztja a kampánystáb az országos
erőforrásokat a helyi körzetekre, illetve felmérik, hogy hol mennyi esélyük
van. Ennek kapcsán lehetett látni, hogy egyrészt az elemzések rosszul mérték
fel a nyerhető körzeteket, másrészt több olyan hír is napvilágot látott, hogy a
pártok sok körzetben nem mozgósítottak eléggé, mivel biztosnak gondolták a győzelmüket.
Egyszerű lehet a kutatásokra ráfogni az eredményt ennek apropóján, azonban
látni kell, hogy egy felmérés mindig csak a pillanatot tudja megragadni,
ráadásul egy választókörzetben nagyon kis mintán hoz ki eredményt, tehát pártpreferenciát
nem fog adni megfelelő relevanciával. Ezzel szemben a politikusoknak helyben
kellene érezniük a választási hangulatot a terepmunka során, amelyet nehezít
egy félrevezető kutatás. Így annyi konklúzió vonható le, hogy a két szakmának
kellő távolságtartásból és enyhe bizalmatlansággal kell kezelnie azt, amit a
másik mond.
A stratégiai változások
határai
Ebben a cikkben láthattuk,
hogy egyes politikusok milyen stratégiai hibákat vesznek észre a saját
politikájukban, amik leküzdése szerintük a politikai cselekvés megteremtését
eredményezheti. Ezek a gondok megoldhatóak a párt/pártszövetségen belül,
azonban nagy munkát, sokszor a célok részleges korrekcióját igénylik. De törést
nem okoznak elvileg a politikai ideológián belül, nem kell újra megfogalmaznia
magát a szereplőnek.
Az ilyen stratégiai reformok
eredményezhetik a program újragondolását, a szavazókkal való kommunikációt,
esetleg más szavazókat is megszólítanak ennek hatására. Azonban mi van, ha az
alapkérdéseket teszik fel rosszul a politikusok? Ha nem léteznek olyan gondok,
amiket ők felvetnek, nem is demokráciában indulnak el, vagy esetleg a politikai
szereplő öndefiníciója rossz magában, beleértve a szövetségesek megtalálását?
Ezek a kérdések – amely komoly aggodalmat vethet fel bármely politikusban vagy pártban
– túlmutatnak azon, amit a stratégiai változásokkal meg lehetne oldani. Ehhez a
politikus egész világát – a gondolkodásának rendszerét – kell újraterveznie. A
következő cikkben ezeket a problémafelvetéseket fogom megnézni, és számba venni
a rájuk adható válaszokat.
Megjegyzések
Megjegyzés küldése