A Lisszaboni Szerződés így változtatta meg lényegesen az Európai Unió Tanácsának működését
Az Európai Unió fő döntéshozói intézményeinek egyike, az Európai Unió Tanácsa, kulcsszerepet játszik az EU működésében. Az Európai Parlamenttel közösen fogadja el az uniós jogszabályokat, és jóváhagyja a költségvetést, továbbá az uniós kül- és biztonságpolitika irányát határozza meg. Fontos szerepet tölt be az adott soros elnökséget betöltő tagállam, hiszen meghatározza a Tanács napirendi pontjait. Ebben a blogposztban azt fogom vizsgálni, hogy a Lisszaboni Szerződés óta hogyan változott a Tanács felépítése és ezáltal hogyan lett hatékonyabb a munka a tagállamok közt.
A Római Szerződések, azaz az Európai Gazdasági Közösség alapító szerződése az alábbi intézményi újításokat tartalmazták, az Európai Unió Tanácsára vonatkozóan: a Tanácsot saját kezdeményezésére, illetve a Tanács valamely tagja vagy a Bizottság kérésére a Tanács elnöke hívja össze, az egyszerű többséget igénylő jogi aktusok elfogadásakor a Tanács tagjainak többségével jár el, a Tanács munkájának előkészítése és a Tanács által adott megbizatások teljesítése egy, a tagállamok állandó képviselőiből álló bizottság feladata. Továbbá, az elnöki tisztséget félévente más tagállam tölti be, ez a soros elnökség. Ennek egyik legfőbb célja az volt, hogy minden tagállamnak biztosítsák az elnöklés lehetőségét, ezáltal tudják gyakorolni a hatalommegosztást és kizárják azt, hogy teljes irányítás legyen a Tanács felett. Így az adott elnöklő tagállam előtérbe tudja helyezni a nemzeti érdekeit is, mivel az Európai Unió politikai irányvonalát határozza meg döntéseivel. Az elnöklés jó lehetőség a tagállamoknak arra, hogy megtanuljanak alkalmazkodni, együttműködésre bírni a többi tagállamot, vagy akár más uniós intézménnyel is, rengeteg tapasztalatot szerezhetnek, kapcsolatok építésére, vagy akár az csapatmunkával szerzett tudást, amit fél éves tevékenységük alatt más területeken is hasznosíthatják. Az Európai Unió Tanácsának jelenlegi nevét a Maastrichti Szerződés adta, amely 1993-ban lépett hatályba. Történtek intézményi változások, hiszen a döntéshozatalnál kizárólag egyhangú szavazás alapján születhetett döntés, amely sok esetben lassította a folyamatokat.
2009. december 1-jén hatályba lépett a Lisszaboni Szerződés, amely lényegesen megváltoztatta a Tanács működését. Az egyik ilyen új változtatás volt a trió bevezetése. Ennek létrejötte már korábban is indokolt volt, mert nehezen tudták a tagállamok a hosszú távú terveket megvalósítani, mert korábban hiszen erre mindössze csak 6 hónapjuk volt. Továbbá, a munka mennyisége is egyre növekedett, ami feszültséget okozott a Tanácsban. A bevezetés óta 3 tagállam közösen kidolgoz egy átfogó programtervet a 18 hónapos elnöklési idejükre, amely tartalmazza terveiket, és trió ezáltal lehetőséget ad a hosszú távú tervek hatékonyabb véghez viteléhez. A programterv megalkotásakor mindhárom tagállam elkészíti az ő saját tervezetét, amelyet a számára biztosított hat hónapban tervez véghez vinni napirendi pontokra tűzve. Másik célja a trió elnökségi intézményének, hogy szoros együttműködésben dolgoznak ki együttesen egy munkatervet, így ez a folyamat arra ösztönzi a tagállamokat, hogy együttműködjenek és ezáltal hatékonyabb lesz a programterv kidolgozása, közösen tudják megvalósítani az elképzeléseiket. A közös programterv tehát elősegíti, hogy csoportos érdekeik fent maradjanak a napirendi ponton, ezáltal erősítve az egységet és elősegítve a folyamatos és hatékony munkát a Tanácsban.
A fentiekben említett trió jelentősen segítette az Európai Unió Tanácsának a munkáját, hiszen korábban a munka mennyisége is feszültséget okozott, és a trió behozatalával csökkent a munka mennyisége, hiszen a közös program miatt, jobban el tudják osztani a munkát egymást közt a tagállamok, de megtartva a soros elnökség fontos tényezőjét, hogy az adott elnöklő tagállam az ő félévében érvényesíti a nemzeti érdekeit, a közösen kidolgozott programpontokkal együttesen.
Forrásjegyzék:
- European Council – The Council of Europe – The presidency of the Council of the EU https://www.consilium.europa.eu/en/council-eu/presidency-council-eu/
- Az Európai Unió működéséről szóló szerződés egységes szerkezetbe foglalt változata – Az Európai Unió Hivatalos Lapja – 154-55. o. https://eur-lex.europa.eu/resource.html?uri=cellar:9e8d52e1-2c70-11e6-b497-01aa75ed71a1.0012.01/DOC_3&format=PDF
- Az Európai Tanács és a Tanács története, 27.o. https://www.consilium.europa.eu/media/33267/qc0418220hun.pdf
- Európai Parlament – A Lisszaboni Szerződés https://www.europarl.europa.eu/factsheets/hu/sheet/5/a-lisszaboni-szerzodes
- HORVÁTHY Balázs - Az EU-elnökség intézményi arculata a Lisszaboni Szerződés után, Jogi iránytű, Az MTA Jogtudományi Intézetének tájékoztató kiadványa - 2011/1 https://jog.tk.hu/uploads/files/Jogi_Iranytu/Jogi_Iranytu_2011_1_Horvathy_Balazs.pdf
Megjegyzések
Megjegyzés küldése