A felszín kapargatása – 3 dimenzió az ellenzék vereségéhez
Nagy Zsolt
„Egy gyenge előválasztáson kiválasztott rossz kapitány rossz irányáról van szó, aki egy rossz háborúra rossz választ adott, egyébként pedig nem volt elég erős a kampány, négy év múlva jobban fel tudunk készülni.” – valahogy így lehet összefoglalni az ellenzéki narratívát arra vonatkozóan, hogy milyen felszíni problémák vezettek a vereséghez. A legjobban látható réteg ez, azonban mi is tartozik ide, és mit jelent az, ha csupán itt keressük az Egységben Magyarország eredményének okait? A cikksorozat első részében azt vizsgálom, hogy az ellenzék milyen parametrikus reformokat hajthat végre a vereség megmagyarázása és a cselekvési képesség visszanyerésére.
A Fidesz földindulás-szerű
győzelmet aratott 2022 április 3-án. Az ellenzék még kétharmadot is vizionált
magának, azonban végül kevesebb, mint 60 mandátuma lett, míg a Fidesz-KDNP
nyerte el a szupertöbbséget, és még a Mi Hazánk is bejutott a Parlamentbe. Ahogy
annak lennie kell, megkezdődött a vereség okainak keresése – és az alternatívák
feltérképezése – az ellenzéki oldalon. A következő cikk-sorozatban nem az általam
vélt hibákat szeretném bemutatni, mint egy megmondóember, csupán azt a három
dimenzióját a politikai gondolkodásnak, amelyek mentén elindulhat – és el is
indultak egyesek – az új politikai irányvonal kialakítása. A cikkben
leegyszerűsítve fogom mutatni a példákat, mivel célom a jelenségek bemutatása,
nem az egyes politikusok értelmezésének elemzése. Az első rész a politika
felszínét kapargatja, azaz a taktikáról, a személyekről és a külső tényezőkről
fog értekezni.
A felszíni elemekben
bekövetkező problémák, bár másmilyen okokból jönnek létre – külső sokk, egy
szereplő egyéni tévesztése vagy egy konkrét kérdésre adott rossz eseti válasz -,
azonban összeköti őket a jól látható és megfogható probléma, illetve a rá
adható gyors, közvetlen válasz. Talán a legkönnyebben a „Ez éppen így esett, de
legközelebb nem lesz gond.” mondattal foglalhatjuk össze az ilyen
problémakeresést.
Előnye a megoldásnak, hogy
gyors reakciót tud adni, sikeres kezelés határozott képét adja, azonban
veszélye is éppen az elhamarkodott, túlzott bizalommal végrehajtott
véghezvitele. A politikai finomhangolás lehetőségével nem tesz a politikus
radikális változtatást a gondolkodási struktúrájában – paradigmájában – csupán
egy-egy adekvált problémát határoz meg, amire tudja a gyógyírt. Éppen ezért nem
következik be földindulás-szerű változás, de még csak a paradigmáján belül sem
indul el másik irányba. Schlett István szavaival élve csupán „parametrikus”
változást hajt végre a politikai gondolkodó, a nem keres mély okokat a válság
kezelésére.
A következőkben a legfontosabb
parametrikus javaslatokat veszem górcső alá, annak elemzésével és esetleges
hátrányaival – de szigorúan nem elbírálva annak helyességét vagy tévedését. Ez
utóbbi nem is lehetséges, hisz csak a gyakorlatban látszódna meg egy-egy ilyen
reform politikai sikeressége. Fontos kiemelnem, hogy az egyes érvek nem
feltétlenül állnak önmagukban, a politikusok komplex módon látják a világot,
így komplex válaszokat adnak a „mi a probléma?”, illetve a „mi a teendő?”
kérdésre.
Rossz jelölt = rossz eredmény
A felszín egyik legjobban
látható része a politikus maga. Egyszerű magyarázat, hogy a cselekvő aktor maga
a hiba, minden tökéletesen működött volna, csupán a személy, az emberi tényező
az, ami elrontotta az egészet. Igen egyértelmű, magától értetődő választ tud
így adni a politikus arra a kérdésre, hogy „mi a probléma?”, fizikailag
megnevezve egy másik aktort – esetleg saját magát –, akinek valamilyen külső
vagy belső tulajdonsága, esetleg felkészületlensége vagy tudatos tévesztése
okozta a vereséget. A megoldás ennél is magától értetődőbb: a káros elemet
minél előbb meg kell javítani, önkorrekciót kell végrehajtania a szereplőnek,
vagy távoznia a politikai élet porondjáról.
Erre az értelmezésre kellett a
legkevesebbet várni, hisz már a választások estéjén három vezető politikus
hangoztatta Márki-Zay Péter döntő felelősségét a vereségért: Jakab
Péter, Gyurcsány
Ferenc és Kanász-Nagy
Máté
videóban üzente meg, hogy a „kapitány” kormányozta rossz helyre az ellenzéki
összefogás által feltöltött hajót. A vezető egyértelmű hibáztatása nemcsak
egyszerű, hanem logikus és célszerű megoldás is lehet a politikusoktól, nem
elvitatva a lehetséges igazságtartalmát az állításnak.
A magyar választási valóság
kettőssége, hogy az egyéni választókerületi mandátumok teszik ki a parlament
többségét (106/199 képviselő jut be az országgyűlésbe OEVK-ból), azonban az
országos politika határozza meg leginkább az emberek preferenciáját. Azaz egy
személyre szavazunk, mégis a mögötte lévő párt és a mögötte lévő kormányfő-jelölt
lebeg a szemünk előtt.
Ezen felül a választás tétjét
éppen az ellenzék emelte a kormányfő-választás szintjére. Bár hivatalosan nem a
magyar nép választja meg közvetlenül a miniszterelnököt, mégis sokan úgy gondolják,
hogy nem egyéni jelöltre, nem pártra, hanem Orbán Viktorra vagy Márki-Zay
Péterre szavaztak 3-án, ami nem is áll messze a valóságtól. Azonban az egységes
ellenzék kampány volt az, aki nyíltan elkezdett egy Orbán-ellenes retorikát
felvenni, amihez csatlakozott egy karakter, akit megfelelőnek tartott a
baloldali bázis.
Az érvelés egyszerű
feloldással végződik: a kampány jó volt, az összefogás pedig azért nem volt
eredményes, mert a konkrét karakter, Márki-Zay Péter nem tudott olyan jó lenni,
mint Orbán. A leválasztása után a politika visszatérhet a megszokott medrébe.
Persze a személyközpontú
érvelésnek is megvan a maga hátránya: konkrétan semmilyen korrekcióba nem megy
bele, hisz csupán a karakter hibájának írja fel a győzelmet. Ezen kívül pedig
azt a narratívát erősíti, hogy minden egy emberen dől el, a politika
személyközpontúságát – perszonalizációját – erősíti, ami nem biztos, hogy
szerencsés helyzetet teremt az ellenzéki oldalnak, hisz látható volt Orbán
Viktor népszerűsége a választásokon.
Érdemes még megemlíteni egy
hasonló, de másik személyre irányuló elgondolást is. Márki-Zay Péter úgy
gondolja, hogy a probléma Gyurcsány Ferenc személye körül keresendő. Hasonlóan
látja a megoldást, azaz a személy eltávolítása megoldaná a problémát.
Különbség, hogy ez nem újkeletű problémafelvetés: 2012 óta kérdése az ellenzéki
politikának, hogy miként viszonyuljanak a volt kormányfőhöz. Éppen ezért
stratégiai kérdésként is vissza fog jönni a kérdés, itt elégedjünk meg
annyival, hogy Gyurcsány személyével próbálják egyesek magyarázni a vereséget –
és a Jobbikos szavazók távolmaradását –, annak minden előnyével és hátrányával,
amit korábban már leírtam.
Zászló köré a háború elől
A második gyakori feloldása a
vereségnek a külső tényezők számba vétele. Egyik politikai rendszer sem a
légüres térben lebeg, folyamatos külső hatásokra kell reagálnia, és a
választások idejére sem áll meg az élet egy társadalom körül. A szövetségesek
bátran segítenek, az ellenfelek pedig nem fognak tűzszünetet hirdetni a
kampányidőszakra, azokról az eseményekről nem is beszélve, amelyek teljesen
függetlenül jelennek meg és akaratlanul befolyásolják a választásokat.
Általánosságban is elmondható,
hogy ez a legnagyobb bizonytalansági faktorral rendelkező tényező minden politikai
cselekvő számára, azonban idén biztosan senki nem számított rá, hogy a
februárban kirobbant orosz – ukrán háború fogja meghatározni a világpolitika
folyását – és a magyar választók gondolkodását.
A vereség után Tordai
Bence, Márki-Zay Péter és Arató Gergely is megfogalmazta azon véleményét, hogy nem a Fidesz, hanem a
„történelem” jött szembe velük, ami miatt kialakult a végeredmény. Az orosz –
ukrán konfliktus olyan horderejű volt, hogy az ellen nem lehetett fellépni, ellenzékből
jó választ sem adni. Ráadásul kvázi ketté is szakította a kampányt, így
hirtelen kellett kidobni az addigi stratégiát és újra kalibrálni mindent. Egyik
kampánynak sem tesz ez jót, pláne nem egy hat párt plusz külső kormányfő-jelölt
koalíciójából állónak.
A háború ténye, és annak
mindent elsöprő belpolitikai ereje elvitathatatlan. Elég csak arra gondolnunk,
hogy a sajtóban mennyi hír jelenik meg napról napra a konfliktusról, de nem egy
olyan beszámoló van, ahol azt fejtegetik a választópolgárok, hogy nem akarnak
háborút, hogy „elvigyék golyófogónak az unokájukat”, de azt sem, hogy az
oroszok betörjenek ide, és Magyarország legyen a következő Ukrajna után. A
válság fizikai volta, és annak érzékelése tehát tiszta.
A politikatudományban alapvető
ismérv, hogy a háború a kormányon lévőnek kedvez választásoknál: az emberek
biztonságot várnak ilyenkor, amit a cselekvő tud megteremteni, így köré gyűlnek
– az angol nem véletlen a „rally 'round the flag”, azaz a „zászló köré sereglés”
kifejezést használja igen találóan. A történelemben számos példa van a
jelenségre, de most is látható Macron vagy Johnson
népszerűségénél a javulás, hogy Zelenszkijről és Putyinról ne is
beszéljünk, akiknél ténylegesen zajlik a háború.
Az ilyen népszerűségnövekedés
nem szokott sokáig kitartani, de egy-két hónapot lehet vele nyerni, és
építkezni belőle. Ahogy azt korábban említettem a politika nem lebeg a
semmiben, viszont visszafele is igaz ez: a politikus válaszol, adott esetben
formálja a külső tényezőket. Orbán pedig kapott az alkalmon, és meg is
teremtett a maga imidzsét, mint az a tapasztalt politikus, aki bölcsen nem megy
bele a háborúba, a magyar érdek nevében csak szükséges konfliktust vállalja, és
hosszútávon gondolkodik – leginkább az energiafüggőség szempontjából.
A probléma feloldása még
egyszerűbb, mint az előző esetben: sajnos rosszul álltak a csillagok, négy év
múlva nem ez fog történni. Vannak eleve vesztes csaták, ahol rossz a körülmény,
de legközelebb nem fog fennállni. Ez viszont az önkorrekció teljes hiányát
vonja maga után, hisz egy ilyen külső tényezőt sehogy sem lehet belső
korrekciókkal megoldani, csupán reménykedni benne, hogy nem lesz még egy ilyen
eset.
Sok kicsi (hiba) sokra megy
A taktika csődje lehet a
harmadik felszíni problémafelvetés. Egy kampányban vagy politikai
stratégiaalkotásban mindig a taktika alkotja a lekülső réteget, amely a konkrét
cselekvést foglalja magában, eseti döntéseket, amiket az adott kérdésre kell
megválaszolni. Ilyen lehet egy konkrét arculati kérdés, a szlogen, egy akció
vagy utcafórum megszervezése és így tovább. A taktikai elemek csapódnak le
leginkább a gyakorlatban, így ezek állnak legközelebb az emberekhez, ezek
vannak legjobban rivaldafényben, főleg a mai világban, ahol minimálisra
csökkent a koncentráció-képessége az embereknek, egy betűtípuson eldőlhet minden.
Mivel a taktika szintje esetleges, kicsi mértékben jelentkezik, és gyorsan el
is felejtik – ki emlékszik például arra, hogy nem volt jó az akusztika a
március 15-i ellenzéki tüntetésen, mert a Duna elvitte a hangot –, azonban
egymást tudják gerjeszteni ezek a problémák és végső soron tehetetlenséget, a kormányzóképesség
hiányát sugallja az embereknek.
A kampány konkrét hibáira nem
érkezett még kritika önmagában, nehéz is, hisz pont az a lényeg, hogy a
legkisebb szinteken bekövetkezett eseti hibákról van szó, de több helyen is
hallható az érv, hogy az ellenzék nem tudta meggyőzni a választókat a
kormányzóképességéről. Több kutatás is alátámasztja, hogy ez a fajta érvelés
jelen van a szavazók körében, és nem a semmibe kapaszkodik az állítás. De
hasonló alapokon áll – szigorúan részben – a kiábrándult fideszesek
megszólításának kísérlete vagy azok a bakik, amiket a politikusok – leginkább
Márki-Zay Péter követtek el a kampány során. Utóbbinál érdemes kiemelni, hogy
ennél az érvelésnél nem MZP karakteréből következett a gond – bár felfogható a
túlzott szókimondásának is a hibák nagy száma – hanem csupán rosszul
megválasztott szóhasználatból, szerencsétlen döntések összejátszásán, ahogy azt
Jakab
Péter kiemeli például. De ide sorolható Arató
Gergely megállapítása is, miszerint a kampányok elemei jók voltak
– mint az egészségügyi minisztérium létrehozására tett ígéret –, azonban a
konkrét szövegezés szintjére ez nem jutott el, a konkrét ígéretek nem jelentek
meg – így nem tudták meg a szavazók, hogy ez miért lett volna nekik jobb.
Az ilyen eseti jellegű, sok
kicsi sokra megy hibákra való hivatkozásnál a feloldás kétféle lehet: vagy
gyerekbetegségnek könyveljük el, vagy mélyreható munkát vállalunk. Előbbi eset
logikus lenne, hisz a hatpárti ellenzék először dolgozott együtt ilyen
mértékben, és sok olyan gond jött elő, amit csak a gyakorlati tapasztalat tud
orvosolni majd egy esetleges második próbálkozásnál. Azonban azzal is jár az
érvelés, hogy gyorsan el lehet felejteni a vereséget, hisz láttuk mi a baj,
legközelebb már jobban fog menni, nem esünk újra ugyanazokba a hibákba.
A másik út arra vállalkozik,
hogy mélyelemzésnek veti alá a kampány egész taktikáját, és részletes,
sziszifuszi munkával kibogozza, hogy mik is lehettek az egyes kis elszigetelt
vagy egymással összefüggő problémák magvai. A mélyelemzés ugyan jól hangzik
elsőre, „végre elvégzik a piszkos munkát a politikusok”, azonban látványos
eredményekkel sem járnak, és feloldást sem ad az embereknek egy egyértelmű
felelős kinevezése által. Cserébe ugyanúgy annyit lehet mondani, hogy négy év
múlva ilyen amatőr hibákat már nem követnek el.
Mennyit ér a felszín
vakargatása?
Láthatjuk, hogy a felszíni
problémák gyors megoldást adnak a politikai cselekvőnek, kevés beavatkozással
járó javallatot, amit leginkább nem is magának kell elvégeznie, hanem valaki
másnak. Cinikusan megjegyezhetnénk, hogy „valóban könnyű ilyen érveket mondani,
bármit csak ne kelljen saját magunkkal szembenézni, tudjuk másra fogni a
vereséget”. Azonban – azon kívül, hogy valóban igaz a fenti állítás – érdemes a
pozitív hozadékát is megemlíteni a felszíni problémák feltérképezésének és az
itteni megoldáskeresésnek.
Egyrészt a gyors válasz
megnyugvással tölti el a választókat. A magabiztosság képében azt tudja mondani
a politikus, hogy pontosan tudja hol csúszott félre a menet, miben kell
megtalálni a megoldást, esetlegesen még azt sem, csak több szerencséért
imádkozni legközelebb.
Ezen felül nem szabad elvenni
annak a lehetőségét sem, amikor ténylegesen csak felszíni problémák miatt nem
sikerült nyernie egy adott aktornak. Amennyiben tényleg csak egy külső gond
hátráltatta a szereplőt, úgy nem szerencsés túlzott reformokat eszközölni ideje
korán, hisz az egyébként akár nyertes stratégiát is megboríthatjuk vele.
Végül a kontinuitáshoz is
hozzájárul az ilyen megoldáskeresés: azáltal, hogy csak a felszínt nézik meg,
érdemben nem nyúlnak hozzá az eddig felépített építményhez, nem döntik azt
össze, ezáltal rengeteg időt és energiát spórolnak mind maguknak, mind a
választóknak, akiknek új ideológiát, startégiát vagy világképet kéne
megtanulnia négy év múlva. Természetesen egyetlen központi karakter cseréjére
sem biztos, hogy elég négy év, azonban sokkal egyszerűbb egy nevet és arcot
újratanulni, mint egy egész világképet.
Ezen felül láthatjuk annak a
példáját is, ha nem történik ilyen irányú problémakeresés a politikában. Donáth
Anna
kimaradt a felületi kérdések megvitatásából, parametrikus reformokat nem
javasol az ellenzéknek. Bár kimért, és őszinte válasznak tűnik a Momentum
elnökétől ez a megállapítás, a választóknak és aktivistáknak nehezebb lesz
megnyugvást adni vele, és saját maga, illetve pártja felelősségét tompítania.
Azonban mi történik, ha ezek a
felszíni megoldások nem adnak kielégítő megoldást a politikusnak? Ez a kérdés
azért nem merül fel, mert maguk a politikusok sem állnak meg ezen a szinten,
csupán részben hivatkoznak a fenti problémákra, mindig hozzátesznek más
érveket. A következő cikkben ennek járunk utána, amikor a paradigmát átható
stratégiában keressük a hibát, és ezzel együtt a megoldást.
Megjegyzések
Megjegyzés küldése