Alternatíva Németországért: a múlt század hagyatékai, mint magyarázatok a népszerűségre - 1. rész



Kép forrása: Mika Baumeister - Unsplash

Almási Dániel írása

Vissza az alapokhoz

Németországban az elmúlt években kifejezetten nagy port kavart az Alternative für  Deutschland populista szélsőjobboldali párt, melynek politikai botrányairól és tagjainak  megnyilvánulásairól számtalan mennyiségű újságcikk született. A politikai gondolkodók,  szociológusok és közgazdászok körében már a párt megjelenésekor is megosztó vélemények  születtek a pártról. 2016 után az akadémikusok között is relatív egyetértés volt abban, hogy a  párt növekvő népszerűsége és európai választásokon elért sikerei a szélsőjobboldali pártok  kirekesztésének végét jelentheti David Art[1] szerint, Thomas Klikauer[2] azonban egy új neo-náci párt  felemelkedését vélte felfedezni. Ezek a tanulmányok rendszerint az AfD sikerét a párt politikai helyezkedésének és adaptivitásának tulajdonítják. Véleményem szerint a sikernek köze van  azonban egy harmadik, a párttól független tényezőhöz is.

Írásomban amellett érvelek,  hogy az Alternative für Deutschland sikere nem értelmezhető önmagában és a politikai  kultúrában történt múlt századi változások sokkal nagyobb szerepet játszanak a párt  népszerűségének változásában és jobbratolódásában, mint elsőre gondolnánk. Ennek okán  kutatásom során megvizsgáltam Németország újraegyesítésének gazdaságra és társadalomra  kifejtett hatásait, a párt kialakulásának okait és történelmét, illetve a migrációs és demográfiai  változásokat az elmúlt években.

Ahhoz, hogy tüzetesen tudjuk vizsgálni a német választói magatartást és politikai kultúrát, meg  kell ismernünk néhány jelentős történelmi és politikai kontextusból eredő kifejezést. Fontos a  helymeghatározás szempontjából a kelet és a nyugat közötti különbség, a választási rendszer  ismerete, egyébiránt a populizmus, a szélsőségesség, illetve a nacionalizmus pontos  meghatározása. Ebből kifolyólag ezeket most tisztázni kívánom 

Kelet és nyugat: Dolgozatomban számtalanszor előfordul a „kelet” és „nyugat” kifejezés, amely  tisztázást igényel az adott kontextusból kiindulva. A történelmi hátteret figyelembe véve és  abból kiindulva határozom meg ezeket. Ennek megfelelően a "keletnek" és Kelet Németországnak számítanak azon szövetségi államok, melyek területei a volt Német  Demokratikus Köztársasághoz tartoztak, nem ideértve Berlint, tehát Thüringen, Sachsen,  Sachsen-Anhalt, Brandenburg és Mecklenburg-Verpommern. Ezekre az államokra továbbá  hivatkozom úgy, mint „új szövetségi államok”.

„Nyugatként” és „Nyugat-Németországként” hivatkozom minden olyan szövetségi államra,  amely a második világháborút követően a Németországi Szövetségi Köztársasághoz tartozott,  illetve Berlint. Előfordulhat továbbá, hogy a „régi szövetségi államok” néven illetem és így  „nyugathoz” tartoznak a következő szövetségi államok: Schleswig-Holstein, Niedrsachsen,  Nordrhein-Westfalen, Hessen, Rheinland-Pfalz, Saar-Brücken, Baden-Würtemberg és Bayern


Első és második szavazatok: Németországban egyéni, arányos választási rendszer működik,  amelyben a pártok vagy jelölőszervezetek jelölteket állítanak a Bundestagba. Minden  választásra jogosult személy két szavazattal élhet. Az elsőt egy egyéni választókerületi jelöltre  adhatja le, ezt hívjuk első szavazatnak (Erststimme), míg a másodikat egy pártok által állított  listára egy adott szövetségi államban (Zweitstimme). Németország választási törvénye a  közelmúltban módosított formájában is a személyre szabott arányos képviselet rendszerét írja  elő, amely a többségi szavazás és az arányos képviselet elvét ötvözi; minden választópolgár egy  szavazatot adhat le egy jelöltre a 299 választókerület egyikében, és egy szavazatot egy párt  jelöltlistájára egy adott tartományban. A választókerületi képviselők által közvetlenül elnyert  mandátumok számát levonják a pártnak kiosztott összes mandátumból a párt jelöltlistájára  kapott második szavazatok számának megfelelően, így megőrizve az arányos képviselet elveit. Tartományi szinten a szövetségi  választásokhoz hasonlóan négy-öt évente tartanak választást, amelynek időpontja  tartományonként eltér. A tartományi választások szabályozását az adott szövetségi állam  határozza meg, amely általánosságban a pártlistás arányos választási rendszernek valamely  formájában történik. A Bundestag szavazati küszöbje 5 százalékon van meghúzva.

Radikalizmus, populizmus: A dolgozat értelmezéséhez elengedhetetlen az, hogy a radikalizmus  és populizmus számunkra egyértelmű fogalmak legyenek. Matt GolderFar  Right Parties in Europe” című cikkében a következő meghatározásokat használja, melyek kellő  mélységgel tisztázzák a szóban forgó fogalmakat, így úgy tartottam jónak, hogy ezeket  használjam. 


A szélsőjobboldali pártok ideológiájukat tekintve vagy radikálisak, vagy. A radikalizmus nem  törekszik kifejezetten a demokrácia minden formájának eltörlésére, hanem a politikai és  gazdasági rendszer "gyökeres" reformját követeli. A szélsőségesség ezzel szemben közvetlenül  a demokráciával szemben áll. A német állam 1973 óta ismeri ezt a megkülönböztetést: A "szélsőséges" pártok antidemokratikusak, alkotmányellenesek [verfassungswidrig], ezért be  kell tiltani őket. A "radikális" pártokat pedig, amelyek pusztán az alkotmányos rend  kulcsfontosságú aspektusait kérdőjelezik meg, alkotmányellenes [verfassungsfeindlich],  tolerálni kell. A radikalizmus nem a szélsőségesség mérsékelt formája. Ugyanakkor a pártokat  gyakran ösztönzik arra, hogy a jogi következmények elkerülése érdekében elrejtsék  szélsőségességüket, a kettő közötti választóvonalat a gyakorlatban nehéz lehet  megkülönböztetni. A radikális pártok természetüknél fogva "rendszerellenesek", és  radikalizmusukat ahhoz a rendszerhez viszonyítva kell értelmezni, amelyben léteznek. Európai  kontextusban ez a rendszer jellemzően a liberális demokrácia és a kapitalizmus[3]


Mind a bal-, mind a jobb oldalon előfordul radikalizmus és szélsőségesség. A bal oldalon ez a  szabad piaccal szembeni ellenállás azon az alapon, hogy a kapitalista rendszer a mesterséges  egyenlőtlenségek forrása, ezért az egyenlőtlenségek csökkentése érdekében a hatalom és tőke  jelentős újraelosztására törekszenek. A kollektív gazdasági és szociális jogok mellett érvelnek,  és egalitárius, univerzalista és gyakran internacionalista programot fogadnak el. A jobboldali  változatok ezzel szemben az egyenlőtlenséget a természetes rend részének tekintik, és nem  olyasvalaminek, amivel az államnak foglalkoznia kellene[3]. 


Elmondható, hogy a populizmus számos szélsőjobboldali politikai párt ideológiai vonzerejének  központi eleme. A populizmus koncepciója két különálló, homogén és antagonisztikus  társadalmi csoport létezését tételezi fel: a "tiszta nép" és a "korrupt elit". Azt állítja, hogy a  politikai folyamatoknak a nép kollektív akaratát kell tükrözniük, így a populizmus szemben áll  az elitizmussal és a pluralizmussal. A populizmus elutasítja azt az elképzelést, hogy a "népen"  belül megosztottságok léteznek. Következésképpen a populizmus tagadja a kompromisszumok  szükségességét. Ebből következik, hogy a populizmus hajlamos leegyszerűsíteni a politikai  kérdéseket, fekete-fehérre osztva azokat, és igen vagy nem válaszokat követelve. A populista  mozgalom a hatalomnak az elit intézményeitől a lakosság felé történő újraelosztására szólít fel,  és a közvetlen demokrácia eszközeinek, például a népszavazásoknak, népi  kezdeményezéseknek és a közvetlen vezetői választásoknak a kiterjesztett alkalmazását  szorgalmazza. A többségi uralom populista szemlélete ellentétben áll a liberális demokrácia  elveivel, amelyek megkövetelik, hogy a többség akaratát a kisebbségek és az egyének jogait  védő alkotmányos fékek és ellensúlyok korlátozzák[3]


Tekintettel arra, hogy a populizmus a népnek a fennálló hatalmi struktúrákkal és a  társadalomban uralkodó értékekkel szembeni elégedetlenségének aktivizálását jelenti, a  populista üzenet pontos jellege attól a konkrét kontextustól függ, amelyben közvetítik. A populizmus a nép koncepcióját tekintve inkluzív vagy kirekesztő jellegűként jellemezhető. A populizmus kirekesztő formái arra irányulnak, hogy bizonyos demográfiai csoportokat  kizárjanak a "nép" fogalmából, és ezáltal korlátozzák az előnyökhöz és jogokhoz való  hozzáférésüket. Európában a kirekesztő populizmus az uralkodó forma, amelyet jellemzően a  jobboldali pártok képviselnek a legmarkánsabban. A csoportok kirekesztésének indoklásához  használt kritériumok gyakran kulturális, vallási vagy etnikai jellegűek. A nacionalizmus ideológiája közös jellemző a szélsőjobboldali politikai spektrumhoz tartozók körében. A nacionalizmusnak számos különböző formája azonosítható, amelyek mind  jellemzőik, mind politikai következményeik tekintetében eltérőek lehetnek[3].


A polgári nacionalizmus azt állítja, hogy az állam az emberi szervezet elsődleges egysége. Az egyének  „választják”, hogy a polgári nemzet tagjai legyenek, elfogadva a közös kulturális értékrendet  és gyakorlatot, amely a tagságuk alapja. Egy nemzet lehet kulturálisan homogén, de nem  feltétlenül etnikailag homogén. Az etnikai nacionalizmus szerint az etnikai nemzet jelenti az  emberi szervezet elsődleges egységét, és csak az e nemzethez való tartozás révén kap az ember  állampolgárságot az államban. Az etnikai nacionalizmus nagy hangsúlyt fektet az etnikai  kisebbségek hazatelepítésére, mint a monokulturális állam megvalósításának elsődleges  eszközére. A befogadó polgári nacionalizmussal ellentétben az etnikai nacionalizmus  kizárólagos[3].


Források:

[1]Art, D. (2018). The AfD and the End of Containment in Germany? German Politics & Society  (36(2)), 76-86. Forrás: https://www.jstor.org/stable/48561486 

[2]Klikauer, T. (2020). Antisemitism in the “Alternative for Germany” Party. Liverpool University  Press. Forrás: https://www.jstor.org/stable/j.ctv3029sdf 

[3]Golder, M. (2016). Far Right Parties in Europe. Annual Review of Political Science, 19, 477- 497. Forrás: https://www.annualreviews.org/content/journals/10.1146/annurev-polisci 042814-012441#right-ref-B30

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Alternatíva Németországért: a múlt század hagyatékai, mint magyarázatok a népszerűségre - 4. rész

Alternatíva Németországért: a múlt század hagyatékai, mint magyarázatok a népszerűségre - 3. rész

A Lisszaboni Szerződés így változtatta meg lényegesen az Európai Unió Tanácsának működését