Rendszerhibák – 3 dimenzió az ellenzék vereségéhez
Nagy Zsolt
Vannak olyan nagy gondok, ahol
már az eseti megoldások, és a stratégia megváltoztatása sem tud segíteni. A
politikusnak ilyenkor a legmélyebb szintre kell néznie, és átgondolnia, hogy ki
is ő, mit is akar, és mennyire kell mindezeket a valósághoz igazítania. A
cikksorozat harmadik részében ezeket – az úgynevezett rendszer-reformokat – fogom
szemügyre venni.
A Fidesz földindulás-szerű
győzelmet aratott 2022 április 3-án. Az ellenzék még kétharmadot is vizionált
magának, azonban végül kevesebb, mint 60 mandátuma lett, míg a Fidesz-KDNP
nyerte el a szupertöbbséget, és még a Mi Hazánk is bejutott a Parlamentbe.
Ahogy annak lennie kell, megkezdődött a vereség okainak keresése – és az alternatívák
feltérképezése – az ellenzéki oldalon. A következő cikk-sorozatban nem az általam
vélt hibákat szeretném bemutatni, mint egy megmondóember, csupán azt a három
dimenzióját a politikai gondolkodásnak, amelyek mentén elindulhat – és el is
indultak egyesek – az új politikai irányvonal kialakítása. A cikkben
leegyszerűsítve fogom mutatni a példákat, mivel célom a jelenségek bemutatása,
nem az egyes politikusok értelmezésének elemzése. A harmadik rész a politika alapját
jelentő két részre, az önmeghatározásra és a külvilág (az ellenfél, a
társadalom, a fizikai körülmények) értelmezésére fog koncentrálni. Ezek
határozzák meg alapjaiban, hogy milyen dimenziókban politizál a politikus,
milyen elvek szerint, milyen célok érdekében.
A nagykönyv szerint – nálam ez
a sokat emlegetett Schlett István ’A politikai gondolkodás története
Magyarországon három kötete, plusz az Appendix – minden politikus első lépése
az, hogy szemügyre veszi a világát, realizálja azt, hogy mi a jó és – ami
fontosabb – min kéne változtatni, illetve azt, hogy ő maga milyen értékeket
képvisel, milyen világot szeretne. Tyúk és tojás dinamikájában kérdés, hogy
melyik van előbb, a saját értékrendek kialakulása, vagy a társadalmi problémák
megfigyelése. A vitát eldönteni itt nem lehet, azt viszont el lehet fogadni
egyszerűsítő megoldásként, hogy dinamikusan változik egyik a másik hatására,
azaz egy politikus ideológiája változik a társadalomban tapasztalt jelenségek
hatására, és politikai folyamatok segítségével a politikus alakítja a
társadalmat is. Vannak olyan társadalmi alapok, amiket a politikus nem tud
megváltoztatni – vagy nem éri meg neki gondolni – amihez inkább igazodni fog –
elég csak a vasárnapi boltzárra gondolni –, másokat viszont sikerrel tud
alakítani, ezáltal elérni saját céljait.
Egy választási vereség is elég
lehet, hogy ilyen fordulatokat hozzon egy párt vagy politikus életében, azonban
2022-ben negyedszer maradtak alul az ellenzéki pártok, ráadásul egy nyertesnek
hitt stratégia megvalósítása, sőt, rendszerszintű változtatás – a Jobbik, az
LMP és a Momentum úgy lépett be a koalícióba, hogy elemien gondolta újra a
saját politikai pozícióját – után egészen biztos, hogy egyesek elgondolkodnak
azon, hogy vajon tényleg jól értelmezik-e a jelenlegi magyar valóságot és jó
irányba kezdtek-e el politizálni.
Egy ilyen reform igen súlyos következményekkel
jár, semmiképp nem lehet konfliktus nélkül véghez vinni, és sose biztos a siker,
hisz teljesen új mezőre lép a politikus. Azonban szükséges, ha úgy érzi az
adott aktor, hogy nem lehet másképp megoldani a válságot.
Gomboljuk újra – vagy vágjuk
le – a párt-gombokat
Az összefogás volt a 2018
utáni politikában a legnagyobb innováció, amit az ellenzék felmutatott, és úgy
gondolták, hogy minden problémájukat meg is fogja oldani. Ehhez képest a 2+2
nem 4, hanem csak 2 lett, azaz nemhogy növelni, de a 18-as szavazóbátort
megtartani sem sikerült nekik, és nagyobbrészt Jobbikos, kisebb részt baloldali
szavazókat vesztett a hatpárti összefogás. Felvetődik a kérdés, hogy az
összefogás nem használt, hanem pont, hogy ártott az ellenzéknek.
Donáth
Anna
7 pontjában említi meg, hogy a kevesebb pártra van szükség, aminek nem csak
adminisztratív, de rendszerszintű okai is vannak: a hatékonyságon kívül az
ideológia-i egyszerűsítés is közrejátszik. Olyan szisztémát kell létrehozni,
ahol gyors döntéseket tud meghozni az ellenzék, amihez elengedhetetlen, hogy
kevesebb résztvevő legyen, akik inkább egy irányba gondolkodnak.
A kevesebb párt létrehozása
természetesen nem véletlen, hogy a Momentum elnökétől érkezik. A jelenlegi
kutatások is igazolják – még ha nem is bíznak az emberek ezekben a számokban
maradéktalanul –, hogy a DK-n kívül a Momentum jutna még be önerőből a
Parlamentbe, a többi párt 5 százalékot se érne el magától, így a koncentráció
ehhez a két közösséghez vonzaná az embereket. Azonban el kell ismerni azt is,
hogy valóban sok politikus hivatkozott a politikai sokszínűség miatt létrejött
minimális programban rejlő hibákra, illetve a döntési lassúságokra. Ezt pedig a
választók is érzékelték.
Persze a hogyan már egy sokkal
nehezebb kérdés. A jelenleg legtermészetesebbnek tűnő összefonódásra, az LMP és
a Párbeszéd egyesülésére, sincs reális esély a párt két vezető politikusa szerint,
vagyis konszenzusos modell nem kecsegtet túl sok jóval. Az látszik jelenleg
kirajzolódni, hogy a kis pártok is inkább saját karaktert próbálnak építeni, és
az EP-választásokon önállóan elindulni, amely valóban jó laknusz-papírja lehet
a pártok népszerűségének, azonban kiélezi a konfliktusokat, több szavazat is
kieshet az 5 százalékos küszöb miatt, ami a Fidesz mandátumszámát növelheti,
illetve kérdésessé teszi a kieső pártok létjogosultságát, ami a konfliktusos
jellegből adódóan csak még markánsabbá teheti a különbségeket a pártok között.
Érdemes egy szót ejteni még a
DK-ról, akinél a prominens politikusok hallgatnak a választásértékelés óta,
azonban korábban már sikeresen elkezdtek egy harmadik utat. Az önkormányzati
választások után Gyurcsány Ferencék látványosan átvették a nyertes – jobbára
MSZP-s – polgármestereket és helyi szervezeteket. Nevezhetjük ezt a felvásárlás
taktikájának, ahol egész egyszerűen a gyengébb pártok még erős szereplőit
egyenként keresi meg az erősebb közösség, és kínál nekik egy jobb lehetőséget a
politizálásra.
Ezt a taktikát egyéb iránt az
előválasztásnál is láthattuk, ahol két prominens politikust vett át a DK az
MSZP-től, azonban Szakács László alulmaradt a fideszes Hoppál Péterrel szemben,
Molnár Gyula pedig már az előválasztáson vesztett, és a momentumos Tóth Endre
lett a képviselőjelölt, majd a képviselője Budapest 18-as választókörzetének. Tehát
nem tűnt rossznak a stratégia, azonban „rossz lovakra” tett Gyurcsány. Kérdés,
hogy a jövőben folytatják-e ezt a tendenciát, esetleg más is megpróbálkozik
ezzel, illetve, hogy rendszerszintű fellépésről lesz-e szó, vagyis pártok léte
válik kétségessé az ilyen átigazolások miatt.
Végül fontos még egy,
Donáthéval ellentétes gondolatról beszélni, ami Márki-Zay Péterhez kötődik. A
’22-es miniszterelnök-jelölt már a választások előtt belengette, hogy új pártot
fog alapítani, amit a vereség után is fenntart. A
párt a jobbközép szavazóit akarja első sorban megszólítani, akik 2010-ben még a
Fideszben voltak, azonban mára már kiábrándultak a kormánypárt politikájából. A
felvetés nem újkeletű, folyamatosan szeretné valaki „kiábrándult fideszeseket”
felkutatni, és bevonzani a saját politikai mozgalmába, azonban sem Vona Gábornak,
sem Pálinkás Józsefnek, sem pedig Márki-Zay Péternek nem sikerült eddig
számottevően ezt a tábort elérnie, ami fel is vet egy későbbi kérdéseket,
amiket picit később fogok tárgyalni.
Miről szól a politikánk?
Amennyiben elfogadjuk, hogy a
politika nem csak arról szól, hogy a hatalmat megszerezze a politikus, hogy
aztán carpe diem módon éljen, vagy sikkasszon, esetleg mániáit élje ki, akkor
az egyik alapvető definíciónk, hogy a politikus valamilyen világképpel
rendelkezik, amelyet a legjobbnak tart a közösségének, és ezért szeretné
megszerezni a hatalmat. Ennek a kigondolásában segít az, hogy megfigyelik a
társadalmat, maguknak kiszűrik a lényeget, és hogy milyen problémák vannak
benne. Ezután lehet elindulni a programok megírásában, a PR-ban és minden egyéb
szépségben, amit látunk nap mint nap politikusoktól. Azonban előfordulhat, hogy
a társadalom megértése, illetve a problémák megfogalmazása a hibás, és bár
tisztában vagyunk a saját célunkkal, a társadalom nem tud erre rezonálni.
A legélesebben a Momentum
politikusai fogalmazták meg a helyzetértékeléssel kapcsolatos önkritikájukat.
Frakcióvezetőjük, Fekete-Győr
András szerint nem értették a meg a magyar társadalmat, így nem
tudtak megfelelő kérdésekre választ adni. Vagyis nem csak a programpontok
voltak rosszak, amiket leírtak, de maguk a felvetett kérdések is értelmetlenek
voltak.
Donáth Anna egy konkrét példát
is felhozott erre 7 pontjában. A Momentum elnöke szerint a nyugati
identitáspolitika átvétele teljesen értelmetlen volt, így az LMBTQ jogok
nyugati értelmezése vagy a me too kampány átvétele nem rezonált a magyar társadalommal,
hisz itthon máshogy alakulnak ezek a gondok, nem ugyanúgy csapódnak le, ha
egyáltalán lecsapódnak. Ehelyett pedig a társadalmat tényleg foglalkoztató
kérdésekre kell választ keresniük, és azokra érdemi választ adni, mint a
szociális válság.
A kérdésre a megoldás igen
„egyszerű”: csak újra kell értelmezni a saját álláspontjukat, újra fel kell
mérni a társadalmat, és hogy miért is kezdtek le politizálni. Ez azonban egy
érzékeny kérdéshez vezet minket.
Az ellenzék visszatérő
értelmezése, hogy a magyar rendszer nem a nyugati irányba tart, vitakultúrára,
pluralista politikára van szükség, ahol több érdek feszül egymásnak
folyamatosan, nem pedig vezérelvű, állításuk szerint autoriter vezetésre. Ennek
megfelelően náluk nincs is ilyen vezéregyéniség, folyamatos a belső vita,
amelyekből lassabban, de megszületik a válasz a kérdésekre. Ez egy elfogadható
álláspont, létező politikai karakter, önmeghatározással, problémafelvetéssel és
alternatívával.
Azonban a folyamatos vereség
hatására, egyre többen mondják, hogy csak erős vezetővel lehet leváltani
Orbánt, ami egy paradoxonhoz vezet: ha elfogadják, hogy egyszemélyi vezető kell
a pártszövetségnek, akkor éppen olyan politikával próbálkoznak majd, ami ellen
fel akartak lépni, amely az egyik alapvető problémafelvetésük. Ellenben az érv
szerint enélkül nem lehet itthon sikeres politikát folytatni. Egyelőre el is
van vetve az ilyenfajta politikai reform, azonban időről időre felvetődik az
igény egy ilyen típusú megújulásra, ami elkerülhetetlen az önellentmondáshoz
fog vezetni.
Kinek írom a dalt?
A politikában – bár az egész
közösséget akarja a politikus irányítani végső soron – mindig egy-egy
részhalmazhoz tud csak szólni. Természetéből adódóan a politikában táborok
jönnek létre, hisz ami az egyik csoportnak kedvező, az a másikat rosszul
érintheti. Bár próbálkoztak olyan rendszerekkel, ahol mindenkit képviselni
akartak, de végső soron mindig kijött az, hogy mások az emberek, gazdasági,
világnézeti, vagy morális szempontból. Éppen ezért kellenek a pártok, akik
összefogják a hasonlóan gondolkodó embereket és képviselik a társadalom többi
szegmense felé saját elképzelésüket, jobb esetben meg is valósítják azt, abban
bízva, hogy az egész társadalomnak ez lesz a legjobb. Persze a modern
politikában a pártok azt hangoztatják, hogy mindenki érdekét képviselik,
azonban a konkrét döntéseknél pontosan tudják, hogy kire milyen hatással lesz
az, és összképben mennyire tudnak szavazókat szerezni egyik-másik táborból.
A pártok folyamatosan olyan
üzenetet fogalmaznak meg, amelyik a számukra kiszemelt csoportnak a legelőnyösebb,
azonban azt is tudják, hogy egyes rétegek kevésbé elérhetőek nekik. A politikus
folyamatosan igazítja a világnézetét az emberekhez és próbálja a szavazók minél
nagyobb részével elfogadtatni a saját álláspontját. Végtelen huzavona ez,
aminek eredményeképp a szavazói bázisok is folyamatosan változnak.
Az ellenzéknek nem volt
egyszerű feladata a választások előtt: bár matematikailag az jött ki, hogy ha
összeadják az összes párt 2018-as szavazatát, akkor picivel többen is vannak,
mint a fideszesek, azonban kérdés volt, hogy hogyan tudják egy platformra
helyezni a jobbikos, dks, lmps stb. szavazókat. Végül megpróbáltak mind a hat
ellenzéki párt szavazóihoz szólni a lehető legszélesebb koalíciót összefogni,
kiegészítve egy olyan jobboldali réteggel, akik régen Fidesz szavazók voltak,
mára viszont elpártoltak a narancssárga párttól. Az eredményekből több
politikus is azt vonta le, hogy ez nem volt nyertes koncepció, és másoknak kell
az egész politikájukat felépíteni.
A választások után több
pártvezető – vagy aspiráns – a baloldali emberekre akarja helyezni a hangsúlyt,
így Ujhelyi
István, Ungár
Péter és Tordai
Bence is a baloldali érzületű embereket akarja a következő
választáson maga mögé felsorakoztatni. Az a kiindulópontjuk, hogy a kampányban
túl széles – ezáltal semmitmondó – lett a program, amivel mindenkit meg akartak
fogni, azonban az lett a vége, hogy a törzsszavazókat sem tudták elvinni az
urnákhoz. Éppen ezért a következő években őket akarják megszólítani,
aktivizálni, adott esetben átcsábítani: az ellenzék középrehelyeződésének és a
kormány jóléti intézkedéseinek hatására ugyanis a klasszikusan baloldalinak
mondott szavazók – munkások, alsóbb rétegekből származó emberek akár városban
akár községben – a Fideszre adták le a szavazatukat. Így egy ilyen „baloldali”
fordulat nem csak a tábort növelheti, de a kormánypártok támogatottságát is
csökkentheti. Kérdés természetesen, hogy valóban releváns-e még a bal- és
jobboldal elkülönítése, és ugyanazokat tudjuk-e rajta érteni, mint 20-40 éve.
Másik felvetült kérdés a
„Fidesz-árvák” problémája. Leginkább Márki-Zay Péter hozta elő a régi kérdést,
hogy mennyire lehet alternatívát nyújtani azoknak a szavazóknak, akik a régi,
2010 előtti Fideszt szeretnék viszont látni, és csak jobb híján szavaznak most
is a narancsokra. MZP a kampányában
kifejezetten épített erre a rétegre, azonban a kudarc az ő nem létezésükkel is
magyarázható lehet. Több politikus is hangot adott neki, hogy a kormányfőjelölt
egy fals gondolatra húzta fel a kampányát, és nem lehet a Fidesztől elvenni a
szavazókat.
Az eredmények láttán elsőre
valóban ez tűnik reálisnak, hisz az ellenzéki tábor nemhogy növekedni nem
tudott, de csökkent is, és a Fidesz-KDNP listájára került fel több szavazat
18-hoz képest. Bár egyes – leginkább a budai, régen oszlopos „polgári” –
választókerületekben a Fidesz vesztett a 10/14/18-as eredményekhez képest,
azonban 1-1500 szavazatról van szó, és ezek sem tűnnek fel az ellenzéki
jelöltek mellett.
A fejezet szélsőséges
értelmezése a „nem értjük a vidéket” felkiáltás az ellenzéken belül. Ujhelyi
István vetette fel többek között, hogy nincs kapcsolat a pártok és a valóság,
kiváltképp a vidéki táborok között. Ergo nem csak arról van szó, hogy rossz
programot írtak volna – sőt, Ujhelyi szerint jó volt az Egységben
Magyarországért programja, sok balos gondolattal – hanem nem tudják, hogy mi
történik a mindennapokban, nincsenek jelen az emberek között. Nem csak a
kampányról van szó, hanem az alapvető életéről a pártnak és a politikusoknak. A
megújulás így a párt és az aktivásták, illetve átlagemberek közti kapcsolat
felfrissítésében lenne.
Amennyiben az ellenzék valóban
elveti a lehetőségét, hogy a Fidesztől szerezzen embereket, úgy komoly
erőforrásokat tud spórolni, koncentráltabb üzenetet tud megfogalmazni és
karakteresebb politikát tud űzni, azonban jelenleg az látszik, hogy komoly, 1
milliós lemaradásban van hatpárti koalíció a Fidesz-KDNP-hez képest, amit nem
biztos, hogy az otthonmaradókból össze lehet szedni.
Új (át)törésvonal a Fideszhez
Az egyik legérdekesebb kérdés,
hogy az ellenzék hogyan tud viszonyulni a Fideszhez a negyedik kétharmad után. Az
első opció a törésvonalak újragondolása. A politikai törésvonal olyan
társadalmi szintű kérdéseket takar, amelyek 1, fontosak a társadalom nagyobb
részének; 2, kettéosztják a társadalmat; és 3, politikai pártok épülnek rájuk,
akik képviselik egyik, illetve másik oldalát a kérdésnek. A törésvonalakkal a
pártok és szavazóik meg tudják egymástól különböztetni magukat, elhatárolhatják
a saját céljaikat és identitást is képez az emberekben, ha tudják, hogy miért
is támogatnak egy adott pártot.
Jelenleg több olyan téma van,
amely felosztja a politikai palettát. A teljesség igénye nélkül az alábbiakra
érdemes gondolni leginkább: Gyurcsány Ferenc személye a politikában, a 2012-es
Alaptörvényhez – tágabb értelemben az Orbán-rezsimhez – való viszonyulás, a Kádár-rendszerhez
és annak utódpárjaihoz való viszony, a nyugati szövetségi rendszerbe való
betagozódásunk, a vallásosság kérdése, illetve a város-vidék felosztás. Ezek
vagy erősítik egymást – például aki vallásos az inkább vidéken él és a Fideszre
szavaz – míg mások kiolthatják egymást – a Mi Hazánk és a hatpárti ellenzék is
hasonlóan viszonyul a 2012-es Alaptörvényhez, azonban a 2006-os események
megítélése és Gyurcsány Ferenc személye keresztezi ezt, így Toroczkaiék sem az
egyesül ellenzék, sem a Fidesz fele nem tudnak mozogni jelen állás szerint.
A választások után két korábbi törésvonal
kérdőjeleződött meg: az Unióhoz való viszonyban való szembenállás, illetve
Orbán Viktorhoz való viszony. Előbbit leginkább Ungár Péter
fémjelezi, aki több interjújában is kifejti, hogy az Unió és a NATO – bár
stratégiai fontosságú partnereink – egyes irányait nem szabad kötelező
érvényűen elfogadni, kritikával kell élni velük szemben. Ez a retorika
összecseng Orbán Viktoréval, aki hasonlóan fogalmaz az EU-val kapcsolatban.
Ungár úgy gondolja, hogy egy nemzeti érdekek szembe mennek az Uniós érdekekkel,
és ilyenkor az előbbi élvez elsőbbséget.
A váltás az öndefiníciót is
átalakítja, hisz magunk meghatározása is benne van egy-egy törésvonalban, és az
ellenoldal is elmosódik, ha felülírunk egyet. Ungár lépése abból a szempontból
azonban nem önellentmondás, hogy az LMP-nek volt egy globalizáció – akár EU –
kritikus éle, amely az összefogással együtt halványult el, szintén öndefiníciós
újragondolás miatt, hisz ezzel tudtak megérkezni a hatpárti összefogásba.
A másik ilyen váltás Márki-Zay
Péter nevéhez fűződik. A volt miniszterelnök-jelölt a
választások előtt is próbált már szakpolitikai alapokon közeledni Orbán
Viktorhoz, azonban a vereség után két cselekedete is arra utalt, hogy az egész
rendszerhez való viszonyát akarja újragondolni. Egyrészt egy interjújában
kifejtette, hogy a választásokon nem lehetséges megverni Orbán Viktort, éppen
ezért őt kell meggyőzni a saját igazáról, hogy elérje a politikai célját. Tehát
a választók helyett a hatalom tulajdonosát kell meggyőzni ahhoz, hogy sikert
érjen el a politikus. Ezzel pedig másik irányba viszi a politikát, hisz eddig
az ellenzék teljesen elzárkózott a rendszerrel való konstruktív
együttműködéstől.
A felvetés nagy visszhangot is
váltott ki az együttműködésből, azonban nem csak beszéd maradt. Pár héttel a
választás után Lázár János és Márki-Zay Péter tárgyalásokat
folytatott a közös munka lehetőségéről, amelynek a végén egy jó hangulatú közös
satjótájékoztatót is tartottak. Bár MZP több másmilyen irányú interjút is
adott, illetve a sajtótájékoztató is inkább semmitmondó volt, mindenképp gesztusértékű
volt mindkét megnyilvánulás.
Mindkét
törésvonal-újragondolás azt próbálta elérni, hogy újrajzolja a Fidesz és az
Ellenzék közti határvonalakat, hogy több szavazó jusson nekik. A törésvonalak
megváltoztatása azonban nem csak a politikusokon múlik. Ahogy azt korábban is
kifejtettem már, a valóságot csak bizonyos pontig lehet nyújtani és alakítani.
Így Márki-Zay azon taktikája sem jött be, hogy a kereszténységgel áthidalja a
vallásosság törésvonalát: bár sokszor fejtette ki saját viszonyát Istenhez, az
– alapvetően fideszes – vallásos szavazókat ez nem hatotta meg, nem lettek
tömegesen Márki-Zay szavazók.
Demokratikus rendszerváltás
választási autokráciában
Az utolsó pont, amely az
ellenzék elemi újragondolásában megesik, az a rendszer definíciója. Ez a pont
picit vegyíti az előbbieket: benne van, hogy milyen világot látnak maguk körül,
hogyan definiálják magukat, illetve a viszonyuk az ellenfélhez, illetve azt is,
hogy ehhez kiket kell megszólítani – már ha kell.
A politikusoknak is folyamatosan
gondot okoz az Orbán-rezsim definiálása. Nem szükséges nekik a politikatudomány
fogalmait pontosan használni, azonban szükséges, hogy olyan jelzővel lássák el,
amit ismernek az emberek, és maguk is koherensen tudnak viszonyulni. Ez az
elnevezés jelenleg egyáltalán nem tisztázott: egyesek demokráciának mondják –
azon belül is jelző nélküli vagy illiberális –,
mások választási
autokráciának, hibrid
rezsimnek vagy egyenesen
diktatúrának nevezik. A színes kifejezések viszont magával
vonzzák a kérdést, hogy lehet-e választást nyerni.
Az látszik, hogy a politikusok
maguk sem tudnak mit kezdeni ezzel a kérdéssel. Pedig elemi fontosságú, hogy
meg tudják mondani, hogy milyen rendszerben élünk, hisz a rá adott politikai
válasz is ebből kell, hogy következzen: egy diktatúrát nem lehet választásokon
legyőzni, azonban egy demokráciánál nem lehet arra hivatkozni, hogy a Fidesz
csak a túlzott hatalmi visszaélések miatt győzött. A kavarodás látszik a
parlamenti munka körül kialakult vitából is, ahol egyesek később akarták
letenni az esküt, mások egyből, megint mások csak az esküt tették le, de
bizottsági tisztségeket nem vállaltak, és a sor a végtelenségig folytatható.
Viszont mindegyikük elindult a választáson, ezzel pedig legitimálta a
rendszert, sőt, 2018-cal ellentétben – vélhetően a nagyarányú győzelem miatt – az
eredményeket sem támadták meg.
A fenti kérdések mindegyike
olyan alapvetés, amely nélkül egy politikai csoport nem tud elindulni, így
ezeket a kérdéseket mindenképpen fel kell tenniük maguknak és minél gyorsabban megválaszolni,
ahhoz, hogy más – stratégai vagy taktikai – problémákkal tudjanak foglalkozni.
Egy rendszerszintű változtatás elemien változtatja meg az aktorok politikáját,
így, ha ilyen reformokra kerül sor, akkor radikális változásokra számíthatunk
az ellenzéki összefogástól.
X X X
A cikksorozatból talán az
tűnik ki leginkább, hogy milyen komplex a politika világa: egy esemény – mint a
vesztett választás – rengeteg olyan kérdést vet fel, ami nem csak magában nehéz
egy politikai szereplőnek, de egymással is összefüggenek: ha minden
felelősséget taktikai és személyi problémákra vezet vissza, akkor nem nyúlhat a
stratégiához, azonban egy rendszerszintű változtatás lehet hogy a stratégiát és
a taktikát is befolyásolja anélkül, hogy azzal külön foglalkozott volna a politikai
gondolkodó. Lehet becsmérelni a politikusokat, azonban látni kell a mögöttes
munkát, amit el kell végezni egy-egy cselekedett előtt. A sorozat remélem
rávilágított ennek komplexitására, vagy csak egy fokkal kevésbé lesz mindenki
kritikus a választott képviselőkhöz – még ha sokszor meg is érdemlik.
Megjegyzések
Megjegyzés küldése